Cenc-computers

Aanhangwagens, ze zijn er in allerlei verschillende soorten en maten. Nu kan je aanhangwagens onderverdelen in twee categorieën ongeremde en geremde aanhangers. Voor een geremde aanhanger heb je ook een rijbewijs BE nodig. Maar wat zijn geremde aanhangwagens? 

Wat betekent geremd?

Wanneer een aanhanger geremd is, is deze voorzien van een oplooprem. Dit houdt in dat wanneer je remt met de auto de aanhangwagen mee remt. Dat maakt een geremde aanhanger veiliger om objecten mee te vervoeren. Daarom zijn aanhangers boven de 750 kg geremd. Wanneer de lading zwaarder wordt is het veiliger om een geremde aanhanger te gebruiken. 

Assen

De assen van een aanhangwagen bepalen het draagvermogen. Wanneer je een één 750 kg geremde as onder je aanhanger hebt is het draagvermogen 750 kg. Maar heb je bijvoorbeeld een tandemasser en heb je twee 750 kg assen is je draagvermogen 1500 kg. Het maximale bruto laadvermogen gaat tot 3500 kg.  

Kan ik ook mijn as repareren?

Het is natuurlijk niet altijd mogelijk, wanneer iets kapot gaat het nog te kunnen repareren. Bij assen wordt dit sowieso afgeraden. De kosten zijn namelijk bijna net zo hoog als een nieuwe as. Er zijn veel opties als het gaat om een nieuwe as aanhangwagendirect.nl

Trommelrem

De trommelrem is een belangrijk onderdeel van een geremde aanhanger. En deze komt ook heel precies. Dat maakt een trommelrem lastig te vervangen. Er zijn veel die op elkaar lijken maar de kans is groot dat het dan toch niet past. Het advies is dus ook om precies dezelfde trommelrem weer aan te schaffen. Let bij het kijken naar een trommelrem naar de volgende punten:

  • Maten remschoenen

  • Steekmaat

  • Merk

Oplooprem

De oplooprem is de rem van een aanhangwagen, deze is gemonteerd aan de voorkant. Wanneer je remd met de auto schuift de oploopremdemper in elkaar waardoor de remkabels worden aangetrokken. De remkabels staan weer in verbinding met de remtrommel waardoor de aanhanger af remd.

Wegligging

Voor je juiste wegligging van je aanhanger zijn meer dingen belangrijk dan het type aanhanger. Je moet bijvoorbeeld letten op de wijze van beladen. Begin altijd eerst met de zware dingen en verdeel deze goed over de aanhanger. De bandenspanning moet ook goed zijn, wanneer je met een half lege band onderweg bent heb je natuurlijk geen fatsoenlijke wegligging. Dat is net zo bij het bandenprofiel. Zonder profiel in slecht weer glijd je alle kanten op. Maar natuurlijk is het type aanhanger ook belangrijk. Aanhangwagens met een laag zwaartepunt liggen beter op de weg. 

Geremde aanhangers liggen in het algemeen fijner achter de auto, wanneer je rustig en langzaam rijdt zal je er niet veel van merken, maar moet je plotseling een noodstop maken is het toch fijn dat je aanhangwagen mee remd in plaats van achter tegen je auto aan duwt. Daar komt nog bij dat geremde aanhangers vaak in een tandemas uitvoering zijn en beschikken over vier wielen. Met vier wielen heb je wel een betere wegligging en is je aanhanger stabieler.

Historie geremde aanhanger

Saris heeft de eerste aanhanger ooit gemaakt. Saris is ontstaan in 1913. In 1959 richtten de broers Ad en Henk Saris de wagenbouw op. Er werd een fabriek in Hapert gebouwd voor het maken van aanhangwagens. Een aantal jaren later gaan de beide heren een eigen weg op. Nu zijn Saris en Hapert beide een van de grootste aanhangwagen bedrijven in Nederland. 

https://www.aanhangwagendirect.nl/