Cenc computers
Image default
Marketing

SEA & SEO in een notendop

Iedere online marketeer probeert via zoekmachines als Google en Bing zoveel mogelijk bezoekers naar zijn of haar website te behalen. Daarvoor moet je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komen. Dit kan op twee verschillende manieren:

ü  SEA

ü  SEO

Search Engine Advertising

SEA staat voor Search Engine Advertising en zijn de betaalde advertenties bovenaan in de zoekresultaten. Omdat ze bovenaan in de zoekresultaten staan, vallen advertenties goed op, waardoor meer mensen de website bezoeken. Wanneer bezoekers via zo’n advertentie op jouw website komen, betaal je de zoekmachine daarvoor een bepaald bedrag. Hoe hoog jij scoort in de advertenties hangt onder andere af van wat voor budget jij over hebt per click, of de juiste zoekwoorden zijn ingesteld en hoe relevant je website is over het betreffende onderwerp. Hoewel je via SEA veel mensen naar je website kan behalen in het belangrijk dat je op je website wel waarmaakt wat je in je advertenties vermeld. Anders betaal je veel geld om bezoekers naar je website te behalen, maar eenmaal op je website beland, verlaten ze deze snel weer.

Search Engine Optimization

Search Engine Optimization (SEO) is het optimaliseren van je website en pagina’s met als doel zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten te komen. Wanneer een bezoeker via organische zoekresultaten op je website terecht komt, kost je dit geen geld en vaak vinden ze op je site wat ze zochten omdat je de juiste zoekwoorden gebruikt. Goede SEO is voor bedrijven dan ook heel belangrijk. De drie belangrijke pijlers van Search Engine Optimization zijn:

  • Techniek
  • Content
  • Autoriteit

Techniek

Hoe goed een website technisch in elkaar steekt, is van belang voor je SEO. Zo spelen de codering van je website, gebruik van de juiste plugins en de laadsnelheid van je website een belangrijke rol. Het gaat allemaal om een prettige gebruikservaring. Een bezoeker van je website wil niet te lang wachten tot de site geladen is. Grote afbeeldingen of filmpjes op je website kunnen de laadsnelheid vertragen. Zo is het advies om voor elke pagina een laadsnelheid van minder dan 2 seconden te hebben.

Content

Uiteraard is het van belang dat jij de bezoeker voorziet van de juiste informatie (content). Dit kan onder andere via tekst, afbeeldingen en video’s. Door de juiste woorden te gebruiken waar veel op gezocht wordt, kom je hoger in de zoekresultaten. Ook de afbeeldingen en filmpjes te voorzien van de juiste omschrijving helpt om beter gevonden te worden in de zoekmachines. Belangrijk is dat je altijd zorgt voor unieke content. Houd altijd in je achterhoofd dat je schrijft voor de bezoeker en niet voor de zoekmachine.

Autoriteit

De derde pijler van SEO is autoriteit. In het echt neem je ook sneller informatie op van iemand die al veel ervaring en kennis op dit gebied heeft, dan van iemand die net komt kijken. Dit heet autoriteit. Autoriteit verkrijg je door kwalitatieve, unieke informatie te delen. Andere websites zullen verwijzen naar jouw website. Een verwijzing (link) op een andere website naar jouw website, geeft voor de zoekmachines aan dat je autoriteit hebt. Omdat het heel lastig is door goede content veel verwijzingen te krijgen, wisselen ook veel websites hun links. Linkbuilding genoemd. Plaats jij een linkje van een andere (relevante) website op jouw linkpagina en andersom gebeurt dit ook, zullen beide websites gaan stijgen in autoriteit. Linkbuilding is daarom erg belangrijk voor goede SEO-resultaten.