Er mankeert iets aan, maar wat?Als je ziek bent, of depressief, of chronisch moe … dan is het belangrijk om te onderzoeken wat er aan jouw leven mankeert. Of beter gezegd: waar heb je gebrek aan, welk tekort is dat? Vijftig jaar geleden was de eerste vraag van de huisarts aan de patiënt ‘wat mankeert er aan’. En daarmee bedoelde hij niet alleen het lichaam. De huisarts was toen nog een vertrouwenspersoon, waar ook de dagelijkse zorgen mee gedeeld werden. In deze tijd, met de bekende 10-minuten gesprekken, is er nog nauwelijks aandacht voor de totale zieke mens. Dus is er werk aan de winkel voor onszelf. Waarom zit je niet lekker in je vel? Welke stress of zorgen ken je? Wat belast je, waar heb je schoon genoeg van, welke frustratie komt telkens weer boven? Hoe gelukkig of ongelukkig voel je je? Het antwoord op deze vragen is niet altijd voor de hand liggend en soms moeilijk te vinden. Maar in bijna alle gevallen heeft het te maken met jou in relatie tot andere mensen: tot je vrienden of familie, tot je werk of collega’s. En daarmee heeft het alles van doen met jouw zelfvertrouwen of zelfrespect, met je angst om zwak over te komen of om iets of iemand te verliezen. Kortom met de angst om ‘je eigenlijke zelf te zijn’. Durf naar binnen te kijkenAls je echt durft te kijken naar wat er aan je leven mankeert, dan heb je daar veel tijd voor nodig. Tijd om dingen werkelijk te onderzoeken en te voelen, zonder dat je daarin gestoord wordt door anderen. Maar als je deze tijd en de moed weet op te brengen, dan zal je dat veel leren over jezelf en jouw kwalen. Ga lekker zitten mijmeren, zet eventueel wat muziek op en stel vragen aan jezelf: waar baal ik van, hoe komt het dat ik daar van baal, wat moet ik doen om dat gevoel op te heffen of te voorkomen, wat voor mogelijke consequenties heeft dat … en zo voort. En schrijf die dingen op, zodat je daar –in het gesprek met jezelf- steeds naar terug kunt kijken. Want mocht je denken dat dit proces zo maar klaar is, dan moet ik je teleurstellen. Een proces van intropsectie kan wel even duren maar het is absoluut de moeite waard. Waarom je energie gebruiken om de rest van de wereld te leren kennen als je jezelf nog niet eens kent? |
Veelgestelde vragen
Wat is introspectie tegen stress?▼
Introspectie tegen stress is het proces van naar jezelf kijken om te onderzoeken wat er in je leven mankeert. Door vragen aan jezelf te stellen en je gevoelens te onderzoeken, kun je de diepere oorzaken van stress en ongeluk ontdekken en aanpakken.
Hoe begin ik met introspectie?▼
Zet jezelf neer op een rustige plek, zet eventueel muziek op en stel jezelf vragen zoals: waar baal ik van, waarom baal ik daar van, en wat kan ik doen om dit gevoel op te heffen? Schrijf je antwoorden op zodat je ze kunt terugzien.
Waarom is introspectie belangrijk voor stressbestrijding?▼
Veel stress hangt samen met je zelfvertrouwen, zelfrespect en angsten in relatie tot anderen. Door introspectie uit te voeren, begrijp je jezelf beter en kunt je de werkelijke oorzaken van je stress aanpakken in plaats van symptomen.
Hoelang duurt het introspectieproces?▼
Een introspectieproces kan enige tijd duren en is geen eenmalige activiteit. Het vergt geduld en voortdurende reflectie, maar de investering is de moeite waard voor je mentale gezondheid.
Wat zijn veelvoorkomende onderwerpen bij introspectie?▼
Veel stress komt voort uit relaties met vrienden, familie, collega's en werk. Introspectie helpt je te onderzoeken hoe deze relaties je zelfvertrouwen, je angsten en je identiteit beïnvloeden.
