SEO kan een lastig onderwerp zijn. Vele ondernemers willen graag beter zichtbaar zijn op het internet maar weten niet precies hoe zij dit moeten bewerkstelligen. Daarom geef ik in dit artikel een overzicht van SEO best practices. Nuttige punten die u uit kunt voeren om uw online zichbaarheid te verbeteren. Na het doorvoeren van deze punten kunt u hoger scoren op Google. Dit kan leiden tot meer verkeer (bezoekers) op uw website. Dit kan weer leiden tot meer conversie en dus meer omzet. In dit artikel benoemen we de vier belangrijkste stappen van SEO:

1: Zoekwoorden analyse:

Zoekwoorden zijn de fundering voor uw SEO strategie. Een goed zoekwoord kan zorgen voor een goede verhouding tussen concurrentiegraad en de moeite die u in uw SEO moet stoppen. Zoekwoorden zijn te vinden via de google ADS zoekwoordenplanner. Vul simpel weg een woord in en ontvang alle statistieken over concurrentie en zoekvolume. Daarna ontvangt  u zoekwoordsuggesties. Deze kunnen long en short tail woorden gebruiken, dit zijn specifieke en minder specifieke woorden. Over het algemeen ondervinden minder specifieke woorden meer concurrentie dan hele specifieke woorden. Het woord “stoel” is dus intenser qua concurrentie dan “zweedse design stoel”.

2: Schrijven van uw tekst:

Het gekozen zoekwoord kan nu verwerkt worden in een goede tekst. Deze tekst is voor op uw website en moet geoptimaliseerd worden voor zowel Google als uw eigenlijke klanten. U optimaliseerd een tekst ten eerste voor uw klanten. Dit doet u  door op een natuurlijke wijze uw tekst te schrijven. Laat u dus nog niet teveel leiden door regels. Schrijf vanuit uw bedrijf of product, voor uw klant. Nu kunt u de tekst SEO-klaar maken. Verwerk uw zoekwoord enkele malen in de tekst. Gebruik daarna wederom de zoekwoordenplanner en selecteer enkele zoekwoordsuggesties. Verwerk deze ook in de tekst voor een samenhangend onderwerp.

3: Maak een goede website

Een technisch goede website is de basis voor een goede vindbaarheid in Google. Als de website te langzaam laadt of niet geschikt is voor mobiele apparaten zal deze niet goed beoordeelt worden. Dit kunt u zelf doen of in overleg met uw webbeheerder. Deze zaken kunnen namelijk nogal technisch zijn. Daarna moet u uw content op juiste wijze op uw website presenteren, onder de juiste kopjes en subkopjes. Uiteindelijk is een goed design van uw website, een integratie met een social media en een scaleable website van belang om net dat beetje extra te geven. Dit kunt u zelf doen of uitbesteden aan een internet bureau.

4: Backlinks maken!

Ten slotte moeten we kijken naar uw backlinks, links op andere websites die naar u linken. U kunt een nog zon goede website hebben gemaakt, maar zonder enig referentiepunt weet Google niet hoe het uw site moet beoordelen. Deze referentie ontvangt Google van backlinks. Wordt uw site op andere sites benoemt, dan zal er wel waardevolle content te vinden zijn. Kijk bij het verkrijgen van backlinks wel uit voor verkeerder website. Meldt u bijvoorbeeld niet aan op startpaginas. Laat ook niet overal uw link achter, dit kan erg spammy overkomen. Backlinks die zonder enige context op het internet staan worden door google niet als betrouwbaar gezien. Verwerk uw links liever midden in een text, zoals hier. Omringt door andere relevante woorden voegt u veel waarde toe aan uw links. Zo verbeterd uw vertrouwen en uw website autoriteit.

Conclusie:

Een middelmatige website is gemakkelijk te maken. Een goede website vergt meer moeite. Zoekwoorden zoeken, content schrijven, uw website maximaal optimaliseren en ten slotte een kwalitatief backlink profiel opmaken. Niet gemakkelijk.

Wilt u naast een online advies ook een totale bedrijfsscan ontvangen? Kijk dan alstublieft even op de website van Scripted Consultancy.

Teun Koldeweij

Oprichter Scripted Consultancy

https://www.scriptedconsultancy.com