Klantgerichtheid is één van de belangrijkste dingen die je als bedrijf heel erg hoog moet houden. Hier staat en valt een bedrijf vaak mee, maar dat wil niet zeggen dat je alles maar moet accepteren wat een klant van je vraagt er zijn natuurlijk altijd grenzen, ook wat betreft het meegaan in de wensen van een klant. De term klantgerichtheid vind je ook eigenlijk in elke branche terug, in de horeca, in de zorgverlening, in het bedrijfsleven, bij de supermarkten, bij de doe het zelf winkels. Het gaat dan om de bezoekers die iets van je kopen of afnemen en die met de hele procedure wel of niet tevreden is. In een commerciële omgeving zijn je klanten vaak personen, consumenten, bedrijven of instellingen, maar als persoon ben jij zelf ook klant, wanneer je producten koopt bij de supermarkt of een kast koopt bij een meubelplein. Bij klantgerichtheid staat de klant centraal bij verschillende zaken zoals de verkoop, de service en het onderhouden van contacten en de communicatie hiermee. Bij een goede benadering naar de klanten toe ze je vaak dat een bedrijf hiermee succes heeft en bedrijven verliezen klanten als de klantgerichtheid niet overhoud en vertrekken naar een bedrijf waar ze dat wel krijgen.

Hoe verbeter je de klantgerichtheid binnen jouw oragnisatie?

Bij klantgerichtheid hebben mensen en bedrijven oog voor de relatie tussen de klant en de organisatie en dat kan soms best ingewikkeld zijn omdat deze niet alleen bestaat uit allerlei verschillende onderdelen zoals verkoop, informatieverstrekking, communicatie en service, maar ook uit verschillende menselijke aspecten zoals verwachtingen, wensen en ideeën. Maar wat houdt dat klantgerichtheid zijn eigenlijk in. Dat houdt in wanneer je respect hebt voor de klant, omdat de klant zorgt voor jouw salaris, wanneer je dienst verlenend bent ingesteld, wat inhoudt dat je graag iets doet voor een ander, wanneer je oplossings gericht bent, je dus goed in staat bent om de problemen van de klanten om te zetten in een goede oplossing, maar je moet ook zeker beschikken over een inlevings vermogen, dus je kunnen inleven in de klant en daarmee de klachten en problemen zo snel mogelijk herkent en hier iets mee doet. Klantgerichtheid is vaak iets dat in je zit, maar ook wel iets wat je kunt leren al is het makkelijker om er toch enige aanleg voor te hebben. Er zijn daarom ook diverse cursussen klantgerichtheid door heel Nederland te volgen via de werkgever, het bedrijfsleven of zorginstellingen zodat je leert wat het klantgerichtheid nou eigenlijk betekend. 

http://www.fanfactory.nl/klantgerichtheid/